Projekt przyszłego rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli nie oznacza dla obecnych nauczycieli utraty kwalifikacji. Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy od dnia 3 sierpnia 2019 roku nauczycielskie studia podyplomowe prowadzi zgodnie z rozporządzeniem, w którym określone zostały nowe standardy kształcenia nauczycieli.
Program studiów jest zgodny z przepisami prawa, w szczególności uwzględnia wymagania określone rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019 poz. 1450).
Studia Etyka dla nauczycieli – nauczanie w szkołach są skierowane do osób zainteresowanych zdobyciem wiedzy i umiejętności z zakresu etyki, które mogą wykorzystać w pracy jako nauczyciele. Program studiów obejmuje podstawy filozofii oraz wprowadzenie do ogólnej etyki, a także historię doktryn etycznych i współczesne nurty w etyce. Studenci będą zgłębiać podstawy bioetyki, elementy logiki oraz wybrane zagadnienia filozofii współczesnej. Studiując etykę dla nauczycieli, zdobędą również wiedzę na temat psychologicznych koncepcji człowieka, dydaktyki, interpretacji i analizy tekstów źródłowych oraz doskonalenia umiejętności interpersonalnych.
Realizowane tryby Studiów Podyplomowych w Wyższej Szkole Nauk o Zdrowiu:
Weekendowe (Zajęcia 100% online) to forma kształcenia, która pozwala na zdobycie wykształcenia lub podniesienie kwalifikacji zawodowych przez internet, bez konieczności uczestniczenia w zajęciach stacjonarnych. Oznacza to, że słuchacze mogą uczyć się w dowolnym miejscu, korzystając z platformy e-learningowej, na której znajdują się materiały dydaktyczne, nagrania z zajęć i zadania do wykonania. Studenci mają również możliwość kontaktu z wykładowcami i innymi studentami przez komunikatory.
Weekendowe (Zajęcia hybrydowe – łączone na Uczelni i online) to forma kształcenia, która łączy w sobie elementy nauki stacjonarnej i zdalnej. Oznacza to, że słuchacze mają możliwość uczestniczenia w zajęciach na terenie uczelni lub przez internet, w zależności od rodzaju zajęć i decyzji władz uczelni. Zazwyczaj wykłady dla dużej liczby studentów odbywają się w formie zdalnej, a ćwiczenia – w formie stacjonarnej.
Weekendowe (Zajęcia na Uczelni) to forma kształcenia, która polega na tym, że słuchacze uczestniczą w zajęciach w siedzibie uczelni, ale tylko w weekendy, czyli w soboty i niedziele. Zajęcia mogą obejmować wykłady i ćwiczenia, prowadzone przez wykładowców.
Celem studiów Etyka dla nauczycieli – nauczanie w szkołach jest przygotowanie absolwentów do pracy jako nauczyciele etyki w szkołach. Studia mają na celu rozwinięcie wiedzy teoretycznej z zakresu filozofii, etyki, psychologii i dydaktyki, a także umiejętności praktycznych związanych z prowadzeniem zajęć z etyki. Studenci zdobędą umiejętności analizy tekstów źródłowych, doskonalenia umiejętności interpersonalnych, stosowania różnych metod dydaktycznych oraz pracy z uczniami na różnych poziomach edukacji. Celem studiów jest również rozwinięcie świadomości praw dziecka, umiejętności treningu antydyskryminacyjnego oraz zdobycie wiedzy na temat etyki w nowych mediach. Absolwenci studiów będą gotowi do kreatywnego i skutecznego nauczania etyki, promowania wartości i norm społecznych oraz wspierania rozwoju uczniów.
Studia Etyka dla nauczycieli – nauczanie w szkołach są dedykowane osobom zainteresowanym pracą w zawodzie nauczyciela, szczególnie w zakresie nauczania etyki. Adresatami studiów mogą być osoby posiadające wykształcenie pedagogiczne lub zainteresowane zdobyciem kwalifikacji do nauczania przedmiotu etyki. Studia są odpowiednie dla nauczycieli, którzy chcą pogłębić swoją wiedzę z zakresu etyki, filozofii i dydaktyki oraz rozwijać umiejętności nauczania tego przedmiotu. Ważne jest posiadanie zainteresowania problematyką etyczną, umiejętność krytycznego myślenia oraz komunikacji interpersonalnej.
Studia Etyka dla nauczycieli – nauczanie w szkołach umożliwiają uczestnictwo w zajęciach prowadzonych przez doświadczonych wykładowców z zakresu filozofii, etyki, psychologii, dydaktyki oraz innych powiązanych dziedzin. Wykładowcy posiadają wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu podstaw filozofii, etyki ogólnej, historii doktryn etycznych, współczesnych nurtów w etyce, bioetyki, logiki, psychologicznych koncepcji człowieka, dydaktyki, antropologii filozoficznej, prawa dziecka, a także etyki nowych mediów. Dzięki temu studenci mają możliwość zdobycia rzetelnej wiedzy, analizowania tekstów źródłowych i rozwijania umiejętności niezbędnych do pracy nauczyciela etyki. Wykładowcy angażują się również w prowadzenie dyskusji, refleksję nad wartościami i normami społecznymi oraz wspierają studentów w rozwoju umiejętności nauczycielskich.
Absolwent studiów Etyka dla nauczycieli – nauczanie w szkołach posiada wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu etyki, filozofii, psychologii oraz dydaktyki. Posiada umiejętności analizy i interpretacji tekstów źródłowych z dziedziny etyki, doskonalenia umiejętności interpersonalnych, prowadzenia zajęć z etyki w szkole podstawowej i szkole ponadpodstawowej oraz stosowania różnych metod dydaktycznych. Absolwent jest świadomy praw dziecka i posiada wiedzę na temat antydyskryminacji. Absolwent jest również gotowy do pracy z nowymi mediami i podejmowania tematyki związanej z etyką w kontekście mediów. Absolwent posiada umiejętność myślenia krytycznego oraz rozwinięte umiejętności komunikacyjne, co umożliwia mu skuteczne prowadzenie zajęć z etyki i angażowanie uczniów w refleksję nad wartościami i normami społecznymi.
Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy