Projekt przyszłego rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli nie oznacza dla obecnych nauczycieli utraty kwalifikacji. Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy od dnia 3 sierpnia 2019 roku nauczycielskie studia podyplomowe prowadzi zgodnie z rozporządzeniem, w którym określone zostały nowe standardy kształcenia nauczycieli.
Program studiów jest zgodny z przepisami prawa, w szczególności uwzględnia wymagania określone rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019 poz. 1450).
Studia na kierunku Nauczanie Chemii skupiają się na przygotowaniu studentów do nauczania przedmiotu chemii w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Program studiów obejmuje zarówno teoretyczne podstawy dydaktyki chemii, jak i praktyczne umiejętności w aktywizującym nauczaniu, indywidualizacji kształcenia, diagnozie i ocenie wyników kształcenia oraz wykorzystaniu technologii informacyjnej w naukach chemicznych. Studenci zdobędą wiedzę z zakresu metodyki nauczania chemii w szkole podstawowej oraz metodyki nauczania chemii w szkole ponadpodstawowej. Obejmują one tematy związane z chemią ogólną i nieorganiczną, chemią polimerów, chemią organiczną z elementami biochemii, chemią fizyczną, chemią analityczną oraz osiągnięciami współczesnej chemii.
Realizowane tryby Studiów Podyplomowych w Wyższej Szkole Nauk o Zdrowiu:
Weekendowe (Zajęcia 100% online) to forma kształcenia, która pozwala na zdobycie wykształcenia lub podniesienie kwalifikacji zawodowych przez internet, bez konieczności uczestniczenia w zajęciach stacjonarnych. Oznacza to, że słuchacze mogą uczyć się w dowolnym miejscu, korzystając z platformy e-learningowej, na której znajdują się materiały dydaktyczne, nagrania z zajęć i zadania do wykonania. Studenci mają również możliwość kontaktu z wykładowcami i innymi studentami przez komunikatory.
Weekendowe (Zajęcia hybrydowe – łączone na Uczelni i online) to forma kształcenia, która łączy w sobie elementy nauki stacjonarnej i zdalnej. Oznacza to, że słuchacze mają możliwość uczestniczenia w zajęciach na terenie uczelni lub przez internet, w zależności od rodzaju zajęć i decyzji władz uczelni. Zazwyczaj wykłady dla dużej liczby studentów odbywają się w formie zdalnej, a ćwiczenia – w formie stacjonarnej.
Weekendowe (Zajęcia na Uczelni) to forma kształcenia, która polega na tym, że słuchacze uczestniczą w zajęciach w siedzibie uczelni, ale tylko w weekendy, czyli w soboty i niedziele. Zajęcia mogą obejmować wykłady i ćwiczenia, prowadzone przez wykładowców.
Celem studiów na kierunku Nauczanie Chemii jest przygotowanie studentów do profesjonalnej pracy jako nauczyciel przedmiotu chemii w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Studia mają na celu rozwinięcie wiedzy i umiejętności w zakresie dydaktyki chemii, aktywizujących metod nauczania, indywidualizacji kształcenia, diagnozy i oceny wyników kształcenia oraz wykorzystania technologii informacyjnej w naukach chemicznych. Studenci zdobędą nie tylko wiedzę teoretyczną, ale również praktyczne umiejętności, które pozwolą im skutecznie prowadzić zajęcia dydaktyczne z chemii i inspirować uczniów do zgłębiania tajemnic tej dziedziny nauki.
Studia na kierunku Nauczanie Chemii są skierowane do osób zainteresowanych pracą jako nauczyciel przedmiotu chemii w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Adresatami studiów są osoby, które posiadają zainteresowanie nauką chemiczną i pragną podzielić się tą wiedzą z młodzieżą. Studia umożliwiają rozwinięcie kompetencji niezbędnych do prowadzenia aktywnych i efektywnych zajęć dydaktycznych z zakresu chemii oraz przygotowują do indywidualizacji kształcenia w tej dziedzinie.
Wykłady i zajęcia na kierunku Nauczanie Chemii prowadzą doświadczeni nauczyciele, eksperci i specjaliści z dziedziny chemii, dydaktyki chemii oraz technologii informacyjnej. Wykładowcy posiadają bogate doświadczenie zawodowe i praktyczne w prowadzeniu zajęć dydaktycznych z chemii w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Ich wiedza, umiejętności i doświadczenie stanowią wartość dodaną dla procesu nauczania na kierunku, umożliwiając studentom zdobycie praktycznych umiejętności i przeniesienie ich na poziom pracy nauczyciela w szkołach.
Absolwent kierunku Nauczanie Chemii będzie posiadał wiedzę i umiejętności niezbędne do prowadzenia zajęć dydaktycznych z chemii w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Będzie potrafił stosować aktywizujące metody nauczania, indywidualizować kształcenie, diagnozować i oceniać wyniki kształcenia oraz wykorzystywać technologię informacyjną w naukach chemicznych. Absolwent będzie posiadał podstawową wiedzę z zakresu chemii ogólnej i nieorganicznej, chemii polimerów, chemii organicznej z elementami biochemii, chemii fizycznej i chemii analitycznej. Sylwetka absolwenta obejmuje również umiejętność wykorzystania osiągnięć współczesnej chemii w procesie nauczania oraz umiejętność organizowania doświadczeń chemicznych.
Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy