Projekt przyszłego rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli nie oznacza dla obecnych nauczycieli utraty kwalifikacji. Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy od dnia 3 sierpnia 2019 roku nauczycielskie studia podyplomowe prowadzi zgodnie z rozporządzeniem, w którym określone zostały nowe standardy kształcenia nauczycieli.
Studia Edukacja integracyjna i włączająca skupiają się na przygotowaniu absolwentów do pracy z uczniami o różnorodnych potrzebach edukacyjnych i specjalnych. Program studiów obejmuje zagadnienia z psychologii klinicznej, terapii pedagogicznej, resocjalizacji, socjoterapii oraz edukacji integracyjnej i włączającej. Studenci zdobędą umiejętności w zakresie pracy z uczniami zagrożonymi niedostosowaniem społecznym, niedostosowanymi społecznie, uczniami z zaburzeniami mowy, emocjonalnymi i psychicznymi, niepełnosprawnymi intelektualnie, niewidomymi, słabowidzącymi, przewlekle chorymi, z niepełnosprawnością ruchową oraz uczniami z autyzmem.
Realizowane tryby Studiów Podyplomowych w Wyższej Szkole Nauk o Zdrowiu:
Weekendowe (Zajęcia 100% online) to forma kształcenia, która pozwala na zdobycie wykształcenia lub podniesienie kwalifikacji zawodowych przez internet, bez konieczności uczestniczenia w zajęciach stacjonarnych. Oznacza to, że słuchacze mogą uczyć się w dowolnym miejscu, korzystając z platformy e-learningowej, na której znajdują się materiały dydaktyczne, nagrania z zajęć i zadania do wykonania. Studenci mają również możliwość kontaktu z wykładowcami i innymi studentami przez komunikatory.
Weekendowe (Zajęcia hybrydowe – łączone na Uczelni i online) to forma kształcenia, która łączy w sobie elementy nauki stacjonarnej i zdalnej. Oznacza to, że słuchacze mają możliwość uczestniczenia w zajęciach na terenie uczelni lub przez internet, w zależności od rodzaju zajęć i decyzji władz uczelni. Zazwyczaj wykłady dla dużej liczby studentów odbywają się w formie zdalnej, a ćwiczenia – w formie stacjonarnej.
Weekendowe (Zajęcia na Uczelni) to forma kształcenia, która polega na tym, że słuchacze uczestniczą w zajęciach w siedzibie uczelni, ale tylko w weekendy, czyli w soboty i niedziele. Zajęcia mogą obejmować wykłady i ćwiczenia, prowadzone przez wykładowców.
Celem studiów Edukacja integracyjna i włączająca jest przygotowanie absolwentów do profesjonalnej pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Studia mają na celu rozwinięcie umiejętności diagnozowania i tworzenia indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, zdobycie wiedzy z zakresu terapii pedagogicznej oraz rozwoju kompetencji w pracy z różnorodnymi grupami uczniów. Studenci będą rozwijać umiejętności interpersonalne, empatię oraz umiejętność pracy zespołowej, aby skutecznie wspierać rozwój i edukację uczniów o różnorodnych potrzebach.
Studia Edukacja integracyjna i włączająca są przeznaczone dla osób zainteresowanych pracą z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz zagadnieniami związanymi z edukacją integracyjną i włączającą. Adresatami studiów mogą być przyszli pedagodzy, terapeuci pedagogiczni, specjaliści ds. edukacji specjalnej oraz osoby zainteresowane rozwojem kompetencji w obszarze pracy z uczniami o różnorodnych potrzebach edukacyjnych. Studia są odpowiednie dla osób empatycznych, cierpliwych i gotowych do wspierania rozwoju i edukacji wszystkich uczniów, niezależnie od ich indywidualnych potrzeb.
W trakcie studiów Edukacja integracyjna i włączająca zajęcia prowadzone są przez doświadczonych wykładowców, specjalistów z dziedziny edukacji specjalnej, psychologii, pedagogiki terapeutycznej oraz innych powiązanych obszarów. Wykładowcy posiadają wiedzę teoretyczną i praktyczną oraz bogate doświadczenie zawodowe, co umożliwia im przekazywanie aktualnych informacji i praktycznych umiejętności. Dzięki temu studenci mają możliwość zdobycia rzetelnej wiedzy i rozwinięcia praktycznych umiejętności, które są istotne w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Absolwent studiów Edukacja integracyjna i włączająca będzie posiadał wiedzę i umiejętności niezbędne do pracy z uczniami o różnorodnych potrzebach edukacyjnych. Będzie przygotowany do diagnozowania i oceny funkcjonowania uczniów, tworzenia indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, prowadzenia terapii pedagogicznej oraz wspierania rodzin uczniów. Absolwent będzie kompetentny w pracy z uczniami zagrożonymi niedostosowaniem społecznym, uczniami z zaburzeniami mowy, emocjonalnymi i psychicznymi, niepełnosprawnymi intelektualnie, niewidomymi, słabowidzącymi, przewlekle chorymi, z niepełnosprawnością ruchową oraz uczniami z autyzmem.
Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy